جلسات رسيدگي به كيفرخواست‌هاي مطروحه عليه مديران مسوول روزنامه آفتاب يزد، روزنامه ورزشي گل و هفته‌نامه پيام هامون در شعبه 76 دادگاه كيفري استان تهران به تصدي صارمي رئيس، افتخاري و اسلامي مستشاران دادگاه و با حضور اعضاي هيأت منصفه مطبوعات به صورت علني برگزار شد.

در اين جلسات كه پس از قرائت كيفرخواست و شكايت شكات خصوصي، مديران مسوول نشريات مذكور به دفاع از اتهامات انتسابي به خود پرداختند و هيأت منصفه مطبوعات پس از ختم جلسات وارد شور شدند و با اكثريت آراء مدير مسوول نشريه «پيام هامون» را مجرم شناخت و مستحق برخورداري از تخفيف در مجازات ندانست.

هيات منصفه مطبوعات همچنين پس از شور، مديران مسوول روزنامه‌هاي «آفتاب يزد» و ورزشي «گل» را با اكثريت آراء مجرم تشخيص نداد.

ضمنا جلسه رسيدگي به كيفرخواست مطروحه عليه مدير مسوول روزنامه كار و كارگر به لحاظ عدم حضور نمايندگان برخي شكات پرونده و درخواست متهم و وكيل مدافع وي جهت تداركات دفاع بيشتر به زمان ديگري موكول شد.

 

 

مديرمسوول روزنامه «آفتاب يزد» به اتهام انتشار مطالب خلاف واقع، ايجاد اختلاف ميان اقشار جامعه از طريق طرح مسايل قومي، تحريص و تشويق افراد و گروه‌ها به ارتكاب اعمالي عليه امنيت، حيثيت و منافع جمهوري اسلامي ايران در داخل، در شعبه‌ي 76 دادگاه كيفري استان تهران محاكمه شد. 

براساس دو فقره كيفرخواست صادره از سوي دادسراي عمومي و انقلاب تهران، منصور مظفري، مديرمسوول روزنامه‌ي «آفتاب يزد» به انتشار مطالب خلاف واقع، ايجاد اختلاف ميان اقشار جامعه از طريق طرح مسايل قومي، تحريص و تشويق افراد و گروه‌ها به ارتكاب اعمالي عليه امنيت، حيثيت و منافع جمهوري اسلامي ايران در داخل متهم است.

نماينده‌ي مدعي العموم بعد از قرائت كيفرخواست خواهان تشخيص بزه از سوي اعضاي هيات منصفه و تعيين مجازات از سوي دادگاه براي متهم شد.

در ادامه‌ي جلسه‌ي دادگاه، به دليل عدم حضور شاكي خصوصي پرونده، منشي دادگاه متن شكايت‌ را قرائت كرد.

مديرمسوول روزنامه «آفتاب يزد» با حضور در جايگاه، اتهامات مطرح شده را رد كرد و گفت: با توجه به اطلاع مسوولان دادگاه از شيوه كاري روزنامه، ادعاي اينجانب درخصوص دلبستگي به نظام و تلاش براي استفاده از اين رسانه در جهت كاستي‌ها را اعلام كرده و بيان مي‌كنم اين روزنامه همواره در طول شش سال و اندي فعاليت خود، توصيه‌هاي امام خميني (ره)، و مقام معظم رهبري را به صورت كامل مدنظر داشته است.

مظفري با بيان اين‌كه روزنامه‌ي «آفتاب يزد» در طول فعاليت خود، همواره مباني اسلام، نظام، امام خميني (ره) و ولايت فقيه را خطوط قرمز غيرقابل خدشه دانسته، ادامه داد: ‌اكنون ضمن اذعان به كاستي‌ها، با افتخار اعلام مي‌كنم كه در حدود انتشار دو هزار شماره از اين روزنامه تا كنون حتي يك مورد تذكر و شكايت به خاطر بي‌توجهي به مسايل فوق به روزنامه ابلاغ نشده است و حتي هرگاه افراد سياسي، دچار سهو شده‌ يا به دليل برخي عقده‌گشايي‌ها، وارد حريم موضوعات فوق شده‌اند، روزنامه بدون توجه به وابستگي‌هاي آن افراد و گروه‌ها، به آنها تاخته و از اصول مورد احترام مردم مومن ايران دفاع كرده است.

وي اظهار داشت: همواره تلاش كرديم بين خود و خدا آنچه را كه به مصلحت مردم، نظام و كشور مي‌دانيم، با مردم در ميان گذاشته كه در اين مورد ادعاي بي‌نقص بودن يا عدم اشتباه را نداريم اما مي‌توانيم خدا را شاهد بگيريم كه هيچ گاه انگيزه‌هاي سياسي، عاملي براي خروج ما از دايره‌ي انصاف نبوده است و معتقديم آنچه در روزنامه منعكس شده و مواردي از آن مورد شكايت نماينده‌ي مدعي‌العموم بوده، تنها در راستاي اطلاع مردم از سياست‌هاي داخل و خارج بوده است.

مديرمسوول روزنامه «آفتاب يزد» ابراز داشت: در اين راستا تلاش كرديم با حذف عبارات توهين‌آميز، ديدگاه‌هاي مختلف را در حدي در روزنامه‌ي آفتاب يزد منتشر كنيم كه مراجعه‌كنندگان آن، از مراجعه به ساير رسانه‌هاي داخلي وخارجي بي‌نياز شوند زيرا معتقديم، برخي از رسانه‌ها در كنار هر خبر، ده‌ها تحليل و ادعاي كذب يا غرض‌ورزانه را در اختيار خوانندگان قرار مي‌دهند.

مظفري ادامه داد: معتقديم روش مورد عمل روزنامه، دقيقا منطبق با توصيه‌هاي امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري بوده است؛ همچنين اكثر موارد شكايت مربوط به اظهارات كساني بوده كه داراي مسووليت‌هايي در نظام بودند و تاثير آنها و اظهاراتشان بر مسايل جاري كشور، غيرقابل انكار است.

وي گفت: هيچ يك از مباحث شكايت‌ها تاكنون منجر به تعقيب قضايي گويندگان مطالب نشده، كه اين امر افتخاري براي نظام جمهوري اسلامي است و اطمينان دارم كه سرنوشت شكايت مطروحه عليه آفتاب يزد، به گونه‌اي خواهد بود كه اين افتخار در پرونده‌ي نحوه‌ي تعامل نظام جمهوري اسلامي ايران با رسانه‌ها ثبت شود.

مديرمسوول روزنامه‌ي «آفتاب يزد» در ادامه، به تمام اتهامات مطرح شده پاسخ داد و ضمن رد آنها در مورد شكايت شاكي خصوصي، گفت: با تاكيد بر حق وي در چاپ پاسخ ارسالي، آنچه در اين زمينه به وقوع پيوست، به اين صورت بوده كه پس از چاپ اظهارات عضو هيات انتخاب دوسالانه‌ي پوستر جهان اسلام كه در تاريخ دوم دي 83، در روزنامه‌ي آفتاب يزد به چاپ رسيد، شاكي توضيحات موثقي را ارسال و خواهان چاپ آن شد و دبير سرويس فرهنگي روزنامه، موظف شد طي تماسي با وي پاسخ ارسالي را تا حد قانوني دوبرابر مطالب چاپ شده در روزنامه كاهش دهد؛ پس از آن «حميد. آ» كه نام وي نيز در كنار نام «و» وجود داشت، توضيحاتي به روزنامه ارسال كرد كه در روزنامه به چاپ رسيد.

وي تصريح كرد: آن‌چه موجب شد روزنامه اين مساله را خاتمه يافته تلقي كند، محتواي نامه‌ي «آ» بوده كه در آن به عدم پيگيري حقوقي موجود، تاكيد شده بود ومكالمه‌ي دبير سرويس فرهنگي روزنامه با وي نيز اين تلقي را ايجاد كرده كه نامه‌ي وي در واقع پاسخ مشترك هر دو نفر است؛ در حالي كه اگر «و» پس از درج پاسخ «آ» بر چاپ جوابيه‌ي خود اصرار مي‌ورزيد، قطعا روزنامه از اين كار خودداري نمي‌كرد و چنان‌چه به متن شكواييه توجه شود، وي خواسته‌اي جز الزام روزنامه به درج كامل پاسخ نداشته كه بازپرس رسيدگي كننده به پرونده، مي‌توانست به جاي صدور كيفرخواست، روزنامه را به درج نامه موظف سازد.

مظفري گفت: چنان‌چه مندرجات روزنامه موجب تكدر خاطر «و» شده و توضيحات ارسالي همكار وي نتوانسته مندرجات قبلي را جبران كند، از وي پوزش خواسته و آمادگي خود را براي درج پاسخ اعلام مي‌دارم.

مديرمسوول روزنامه‌ي «آفتاب يزد» با درخواست صدور راي برائت، درباره‌ي اتهام ايجاد خلل در امنيت كه درخصوص حادثه‌ي آذربايجان در فقره‌ دوم كيفرخواست مطرح شده بود، از دادگاه درخواست مهلت براي ارائه‌ي لايحه‌ي قوي‌تري را كرد كه مورد موافقت دادگاه قرارطبق نظرهيات منصفه مطبوعات، مديرمسوول نشريه «پيام هامون» مجرم شناخته شد، مديران مسوول روزنامه‌هاي «آفتاب يزد» و ورزشي «گل» با اكثريت آراء مجرم نيستند و رسيدگي به كيفرخواست مطروحه عليه مدير مسوول روزنامه «كاروكارگر» به زمان ديگري موكول شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا